top of page

PROJEK PERLADANGAN KONTRAK

Perladangan Kontrak pada asasnya adalah ikatan persetujuan antara pengeluar dengan pemasar mengenai beberapa perkara seperti pembelian terus, aturan pasaran dan khidmat nasihat kepada peladang kontak terbabit. Perladangan kontrak biasanya melibatkan aktiviti pertanian yang berskala kecil atau sederhana dan dilaksanakan secara pembiayaan melalui perladangan kontrak.


Perladangan kontrak dan objektifnya ;-


1) Sebagai jaminan dari segi pasaran hasil pertanian bagi membantu para petani meningkat dan menstabilkan pendapatan mereka.


2) Meningkatkan pengeluaran hasil pertanian seperti buah-buahan dan sayur-sayuran serta memastikan hasil yang dikeluarkan berkualiti tinggi dan memenuhi kehendak pasaran.


3) Bimbingan dan khidmat nasihat dapat disalurkan kepada para petani khususnya mengenai cara pengurusan hasil pertanian dan maklumat pengeluaran yang betul.


4) Mempertingkatkan penggunaan teknologi di sepanjang rantaian bekalan makanan terbabit seperti komoditi cili merah, bendi, kacang panjang, keledek, kubis, timun, tomato dan ubi kentang.


5) Manakala jenis buah-buahan pula adalah seperti jambu batu, belimbing, pitaya (dragon fruits) mangga, nenas, nangka, pisang, manggis dan rambutan.


Sekiranya anda berminat dengan aktiviti Projek Perladangan Kontrak ini dan memerlukan maklumat atau bantuan lanjut, anda bolehlah mendapatkannya daripada agensi-agensi kerajaan atau beberapa jabatan yang sering melibatkan peranan mereka di dalam aktiviti perladangan kontrak ini seperti:


2 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page